Hvorfor fokusere på kundeservice?

1. Det er dyrt å hente nye kunder

Det finnes utallige undersøkelser som viser at det koster mye mer å hente en ny kunde enn å beholde en gammel. Noen hevder at å få en ny kunde koster fem ganger mer enn å beholde en gammel, og vi tror ikke de er så langt fra sannheten.

Det er 5–20 prosent sannsynlighet for å selge til en ny kunde. 

2. En god kunde handler for mer enn en ny kunde

Det finnes også mange undersøkelser som viser at en kunde som har handlet av deg før har en større handlekurv enn førstegangskjøperen

  • Lojale kunder er verdt 10 ganger mer enn deres første kjøp.

  • Det er 60–70 prosent sannsynlighet for å selge til en eksisterende kunde.

3. Ryktene går

  • 33 % av alle fornøyde kunder vil dele dette med andre i sitt nettverk

  • 54 % av alle misførnøyde kunder vil dele sine erfaringer med andre

  • Kundeanbefalinger har 2,5 ganger mer effekt enn andre referanser.