Hvorfor fokusere på kundeservice?

Vi mener at god kundebehandling og kvalitet alltid vil lønne seg. De som fokuserer på disse områdene samtidig som de har kontroll på økonomien vil lykkes og nå sine mål.

1. En god kunde handler for mer enn en ny kunde

Det finnes også mange undersøkelser som viser at en kunde som har handlet av deg før har en større handlekurv enn førstegangskjøperen

  • Lojale kunder er verdt opptil 10 ganger mer enn deres første kjøp.

  • Det er 60–70 prosent sannsynlighet for at en tidligere kunde handler av deg på nytt dersom du yter god service og produktet innfrir kjøperens forventninger.

Kundeopplevelse.png

2. Ryktene går

  • Kundeanbefalinger har 2,5 ganger mer effekt enn andre referanser

  • 35 % av alle fornøyde kunder vil dele sine erfaringer med andre

  • 21 % av alle misfornøyde kunder vil dele sine erfaringer med andre

Kilde: Genesys State of Customer Experience research (2018)

Disse tallene understreker hvor viktig det er å ha fornøyde kunder som anbefaler dine produkter videre til andre.

3. Det er dyrt å hente nye kunder

Det finnes utallige undersøkelser som viser at det koster deg mye mer å hente en ny kunde enn å beholde en gammel. Noen hevder at å få en ny kunde koster fem ganger mer enn å beholde en gammel, og vi tror ikke de er så langt fra sannheten.

Oppsummert mener vi at effekten av å ha systemer og samarbeidspartnere som støtter deg i å gi kundene dine gode opplevelser er veldig viktig for at du skal lykkes fremover.