Tips for valg av systemer

System

Photo by NicoElNino/iStock / Getty Images

Vi i Oseberg Services har sterke meninger om forretningssystemer (ERP) og hvordan disse bør fungere. Dette gjelder også for mange aktører i vår bransje. Dette kom tydelig frem i Finansavisen sitt bilag R  tidligere i høst hvor dette var fokuset i mange av artiklene. Det som slo meg er at lederne for to av de største systemleverandørene i Norge har fokus på hvem som var først i skyen. For meg blir dette en irrelevant diskusjon. Det blir litt som å diskutere hvilken gressklipper som kom først, alle som har en gressplen er enige om at gressklipper er kjekt å ha, men hvilket merke som kom først spiller ikke så stor rolle.

Det jeg mener er interessant å se på er funksjonalitet og valg av plattform fremfor hvilke som kom først.

 

Samhandling mellom brukere

rådgivning.jpg

Et godt forretningssystem skal tilrettelegge for en god samhandling mellom brukere av systemene. For Oseberg Services sin del betyr det at våre kunder og våre ansatte skal ha tilgang til de samme data. Da kan de gi de gode rådene som kreves av en god regnskapsfører. Samhandlingen må være uavhengig av hvilken type enhet som benyttes og hvor i verden man befinner seg.

Tilgang til det du trenger

Det må være mulig å tilpasse utseende til hver enkelt bruker og ikke minst hvilken enhet brukeren benytter. Det er derfor en regnskapsfører i Oseberg Services ser andre funksjoner enn våre kunder. En bruker skal tilgang og se det man har bruk for. Har man tilgang til for mye blir det forstyrrende og systemet oppleves som tungt. Har man tilgang til for lite opplever man systemet som mangelfullt. Min erfaring er at dette ofte er årsaken til misnøye med systemene man benytter. I verste fall kan dette være årsaken til at noen bytter system.

 

Fremtidsrettet

Alle systemer som tas i bruk i dag må være utviklet med tanke på å kunne effektivisere hverdagen for brukerne. Ikke bare i dag men også fremover i tid. Det er ingen som kan si med sikkerhet hvordan fremtidens arbeidsdag vil se ut og det er derfor viktig at systemene bygges på en fremtidsrettet plattform.

Med fremtidsrettet mener vi at systemet skal kunne håndtere store mengder data. Data skal behandles maskinelt og raskt. Data skal kunne deles på tvers av systemer og brukere. Dette er de elementene vi mener er viktige for at systemene skal kunne fremme effektivitet. Dersom systemleverandøren ikke har fokus på dette ville jeg vært skeptisk til å benytte systemet deres. Det er mange systemer i dag som er flyttet opp i skyen ved å fikse på eksisterende programkode og gjort det tilgjengelig via en nettleser. Dette betyr ikke at systemet er fremtidsrettet. Brura er bare pynta på, som det heter. Det er derfor viktig å se på plattformen systemet er bygget på.

 

Microsoft Dynamics NAV som plattform

I Oseberg har vi fokusert på Microsoft sine løsninger og mener at de har en plattform som vil kunne ta oss inn i fremtiden på en effektiv, sikker og funksjonell måte. 

  • Den er skybasert
  • Den fungerer på alle enheter
  • Den gir muligheter for rollebasert tilgang
  • Plattformen har funksjonalitet som kan tas i bruk etter behov
  • Microsoft har fokus på sømløs samhandling, både mellom egen programvare og programvare utviklet av andre.
 
 Sumango fungerer på alle typer enheter med tilpasset brukergrensesitt

Sumango fungerer på alle typer enheter med tilpasset brukergrensesitt

 

Sumango

I Oseberg så vi tidlig at vi kunne utvikle en egen regnskapsløsning i Dynamics NAV. Dette har vi utført og lanserte i fjor Sumango. Dette er en løsning basert Microsoft Dynamics NAV laget for regnskapsbyråer og deres kunder. Denne løsningen benyttes av flere og flere regnskapsførere og de er veldig fornøyd med funksjonaliteten.